Görbe tükör – vagy fekete?

406

Havonta jelentkezünk néhány, a szakmánkat érintő kérdéssel, amire PR-szakemberek válaszát várjuk, akár vitaindító jelleggel. Az első körben Balázs Ildikó, az Auchan külső vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója, Balaton Anita, a FleishmanHillard Café tulajdonosa, Jekler Rudolf, a Morpho ügyvezetője és Ferling József, az MPRSZ Örökös Tagja, a Ferling PR tulajdonosa válaszolt.

Túl a mélyponton – értékelés a 2023-as évről

Mind a négy válaszoló elmondta, hogy kifejezetten nehéz volt a 2023-as év, amelyben a korábbiaknál sokkal több kihívással néztek szembe és nagyobb energiát kellett fektetniük a gazdasági fenntarthatóság elérésébe. A retail piac fő kihívása, hogy lecsökkent az emberek fogyasztása és egyre erősödik az árverseny. „Olyan egyedi, a piacon szokatlan megoldásokon is dolgozunk, amelyek igazi vásárlói élményt jelent számukra. Bízunk benne, hogy mindezeknek az innovatív ötleteknek a hatására és a kedvező árpolitkánknak köszönhetően, vásárlóink visszatérhetnek a korábbi fogyasztáshoz” – mondta Balázs Ildikó.

Az ügynökségek is nehéz évet zártak. „Erre mondják, hogy örülök, hogy végre vége van.” – mondta Balaton Anita – „De, ha őszinte vagyok, valójában 2023 történései rávilágítottak sok mindenre. Hol vannak a folyamatainkban elakadások, amiket így rendbe tudtunk hozni. Kik azok az ügyfelek, akikkel át kell alakítani az együttműködés mikéntjét, vagy akár el kell válni egymástól, mert úgy hozta a gazdasági helyzet, de ez lehetőséget adott arra, hogy új területekre fókuszáljunk, új ügyfelekkel kezdjünk együtt dolgozni. Amolyan hullámvasút volt ez az év, egyszer lent, másszor fent. Személyes síkon nagyon komoly döntés volt a Caféból való kilépés, de azt hiszem, ez egy nagyon jó új kezdet, ami inspirációt és rég nem látott lelkesedést öntött a csapatomba, akikkel számos új területen igyekszünk újításokkal kilépni a piacra. Izgalmas év lesz 2024.”

2023 szerintem úgy robogott át a gazdaságon, mint a gyorsvonat.” – tette hozzá Jekler Rudolf. – „Volt, de már nem is emlékszünk rá. Csöppnyi pihenőt sem hagyott maga után. Bár pénzügyi célunkat majdnem teljesítettük, az infláció sajnos felzabálta növekedésünket. Összességében vezetőként elégedett vagyok, de tulajdonosként ezt nem mondhatom el. Az egész csapat keményen dolgozott és nyugodtan kijelenthetjük, hogy nehéz év volt. Ezzel együtt a komplexitás, ahogy a világ egészében, úgy a kommunikációban is tovább növekedett, ami szerencsére frissen tartotta a gondolkodásunkat. A lehetőségek tárháza lassan végtelenné vált, ezért a tanácsadás szerepe felértékelődött. 2023-ban is egyszerre éltük a polihisztorok és specialisták világát.”

Ferling József pedig így fogalmazott: „A szakmai sikerek az elmúlt évet is végig kísérték, de a korábbi esztendők gyors növekedésével elért piaci pozíciónk megőrzése érdekében tett erőfeszítéseink, informatikai és szervezeti fejlesztéseink 2023-ban komoly terhet róttak ügynökségünkre. Stabil gazdálkodásunknak és portfoliónk szélességének köszönhetően ezeket jól tudtuk viselni, de az eredményességünk sajnos elmaradt az eredeti várakozásoktól.”

Enyhe optimizmus – növekedés, de kihívások mentén

A 2024-es évvel kapcsolatban óvatosan optimisták a válaszadók. Kihívásokból nem lesz hiány.

Jekler Rudolf szerint: „Minden üzleti kihívás mögött van valamilyen megoldandó kommunikációs feladat. Márpedig üzleti kihívással 2024-ben is bőven találkoznak majd az üzleti döntéshozók. Az a feladatunk, hogy minél több cégvezető azonosuljon ezzel a gondolattal és a vállalati működés teljes spektrumában legyen ott a kommunikáció, mint támogató terület. A bizalom felépítése folyamatos és hosszú távú munka és semmilyen rövid távú értékesítés-támogatási aktivitás nem helyettesíti és nem váltja ki azt. Ahol ezt értik, ott a kommunikáció mindig értéket teremt. Szerencsére az ügyfeleink is pontosan látják, hogy hosszú távon kell fenntartani a bizalmat bármely stakeholderükkel, így a márkaépítésben, a bizalomépítésben, vagyis a PR erejében rendületlenül hisznek, hiszünk.”

A hírnév egy millió darabos puzzle, de ebben a forgatagban nagy a csábítás belekapni az éppen elénk kerülő darabkák ide-oda való húzogatásába anélkül, hogy előbb a teljes képet a megbízó stratégiai céljaihoz igazodva megrajzolnánk.” – tette hozzá Ferling József – „Ezért mondom azt, hogy pr-szolgáltatói, tanácsadói, ügynökségi szempontból újra a piac edukálása az egyik legnagyobb szakmai kihívás.”

AI – áldás, vagy átok?

Az ügynökségvezetők a digitalizációs fejlődést – főleg az AI térnyerését – jelölték meg első számú kihívásnak. Kiemelten fontosnak tartják, hogy edukáljuk az üzleti világot a public relations és a megfelelő, komplex kommunikációs mix fontosságáról, növeljük a PR iránti bizalmat és hatékonyabban mérjük a szakmánk hatását az üzleti folyamatokra. „A digitális fejlődés okozta változások nagyon komoly kihívás elé állítják a szakmát. Jönnek új eszközök (AI), de ezek nem magától értetődően visznek előre minket, használatukat tanulni kell, alkalmazásukra meg kell keresnünk a legjobb gyakorlati módszereket. A célzott információdömping építette buborékok akár tartalomépítésben, akár csatornamix kialakításban összetettebb feladat elé állítják a kommunikátorokat.” – fogalmazott Balaton Anita.

Utánpótlás – employer branding a kommunikációs szakmának?

Bíznak abban, hogy megfelelő juttatási csomagokkal és a szakma megszerettetésével a pályán lehet tartani a fiatalokat és számítanak arra, hogy a vállalati költségcsökkentések eredményeképp több szakember lesz elérhető a munkaerőpiacon. „Fontos tényező lehet a fluktuáció csökkentésében a generációk jobb együttműködése.” – fejtette ki Jekler Rudolf – „Számos kutatásnak és elemzésnek köszönhetően jobban értjük és ismerjük egymást, ez pedig pozitívan hat majd egymás elfogadására és így a generációk közötti hatékony közös munkára. Az egyik legfontosabb közös szakmai feladatunk a következő években a fiatalok megszólítása lesz, hogy a kommunikációt, mint hivatást vonzóvá tegyük az újonnan érkezők számára.”

MEGOSZTÁS