Merre tovább, PR és kommunikáció?

443

A környezetvédelemben betöltött szerep, a technológia, és a geopolitikai kihívások határozzák meg szakmánk jövőjét

Sztaniszláv András, szövetségünk elnöke a HOLD Alapkezelő Zrt. After Hours podcastjának vendégeként Csonka Attilával, a HOLDBLOG főszerkesztőjével, a Hold Alapkezelő senior PR-menedzserével beszélgetett. Az epizódban szó esett többek között a PR definíciójáról, az iparág globalizációjáról, a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kihívásokról, valamint a PR mérhetőségéről is. A szakértők emellett górcső alá vették a tartalomgyártást, a hazai PR-iparág jelentőségét, valamint Warren Buffett és Elon Musk kommunikációját is.

A beszélgetés során Sztaniszláv András a PR globalizációja kapcsán megfogalmazta, hogy a világszerte vezető trendek követése legalább annyira jellemző a helyi piacokra, mint a lokális tendenciákkal való lépéstartás; emiatt pedig nem is azonosítható számottevő különbség az egyes piacok között a kihívások és a lehetőségek tekintetében sem.  Emellett hozzátette: „a nagyobb országokban szakmailag diverzebb kommunikációs csapatok jönnek létre, több tudományterület is dolgozhat együtt, míg hazánkban jellemzőbb a 360°-os megközelítés, ennek köszönhetően nem is specializálódnak nagymértékben a szakemberek”.

Az MPRSZ elnöke szerint a PR környezetvédelemben betöltött szerepének kérdése, a technológiával és mesterséges intelligenciával kapcsolatos kihívások, valamint a geopolitikai megpróbáltatások határozhatják meg a PR-szakma jövőjét. Egységes kihívásként a tehetségek megszerzését és megtartását azonosította, ami a szakember szerint komoly belső szakmai problémát jelent – mindezt tovább nehezíti, hogy az oktatási rendszerből kilépő fiatalok sokszor nem rendelkeznek megfelelő szaktudással, emiatt pedig a gyakorlati tudás átadásában nagy felelősség hárul az ügynökségekre és a  vállalatokra is. A mesterséges intelligencia terjedése kapcsán elmondta, hogy a PR-tanácsadók munkáját nem fogja elvenni a technológia, viszont a szakembereknek kiemelt figyelmet kell fordítania a szükséges ismeretek és rutin elsajátítására, hogy a jövőben is megtarthassák versenyképességüket.

Sztaniszláv András a hazai PR-iparág súlyának növelését illetően hangsúlyozta, hogy a szövetség az elmúlt időszakban több lépést is tett annak érdekében, hogy kiterjessze a szakma jelentőségét és szerepkörét Magyarországon. Kiemelte, hogy az MPRSZ olyan inkluzív szervezetté vált, amely képes reprezentálni a szektor szereplőit és látványosan bemutatni a legjobb gyakorlatokat, a rendelkezésre álló eszközöket és módszereket, valamint a kiemelkedő szakmai tehetségeket is – ezzel pedig a fontos döntéshozók, vállalatvezetők is tudomást szerezhetnek a PR szerepéről, illetve hozzáadott értékéről is.

Konkrét példaként említette még, hogy amellett, hogy mára a PR szinte minden alkalommal kiemelt témaként van jelen a magyarországi kommunikációs konferenciákon, az iparág a kommunikációs torta részévé is vált, ezzel pedig együtt szerepel a listán a média-, rendezvény-, marketing- és gyártási szektorokkal. Hozzátette, hogy 2021-ben megszületett az első PR-Trendriport, amely vállalatvezetők asztalaira is eljutva mutatta be a szakma jelentőségét, illetve idén először közzétették az 50 legsikeresebb PR-szakember listáját, a feltörekvő tehetségeket pedig külön, a Signature PR és Signature40 listán mutatták be.

A teljes adás elérhető ezen a linken.

 

MEGOSZTÁS