Ismerd meg – Varga Zita Hella EB tag

449

Ismerd meg sorozatunk mai részében Varga Zita Hella, az MPRSZ Etikai Bizottságának  tagja válaszolt a kérdéseinkre.

Varga Zita Hella

  1. Mit mondanál egy fiatalnak, miért válassza a PR szakmát?

Ha stratégiailag jól építettük fel, és megtaláltuk az értéket a közvetíteni kívánt mondanivalóban, a munkánk láthatóvá válik. Amikor mindez azzal párosul, hogy a PR munkánknak köszönhetően segítettünk, megmentettünk, támogattunk is egy nagyszerű kezdeményezést/projektet/ügyet stb., amivel azonosulni tudunk, az katartikus érzés, és többek között ez az, amiért nap mint nap érdemes csinálni.

  1. Mit tartasz a legnagyobb sikerednek a szakmában?

Hogy mindig képes vagyok megújulni. Egyrészt 16 év alatt nagyon sokat változott az, hogy milyen PR eszközökkel és módszerekkel építünk fel egy kampányt, egy cég kommunikációját, mire helyezzük a hangsúlyt, hova kerül a fókusz. Aki még mindig ugyanazzal operál, mint tíz éve, nem elég rugalmas, az kevésbé éri el a célcsoportokat, kevésbé érzi magát eredményesnek, nem tudja az üzeneteit megfelelően közvetíteni. Másrészt mivel a 16 évből 15-öt ügynökségnél töltöttem, ezért nagyon sokféle témába sikerült elmélyednem (ingatlan, egészségügy, agrárium, gazdaság, IT, FMCG, intézményi kommunikáció stb.), és jó párszor újra kellett tanulnom, hogy az adott területen mi az, ami működik, mi az, ami nem.

  1. Szerinted a mai világban mi a legnagyobb kihívás a PR-ben?

Hogy tiszták maradjunk. A PR munka rendkívül hatékony, a semmiből, kis költségvetéssel tud hatalmas dolgokat varázsolni. Egy jó PR-es olyan tanácsokat tud adni, olyan javaslatokat megfogalmazni vagy stratégiát felépíteni, ami a megvalósítás során nagyon sok embert ér el. Hatással vagyunk, lehetünk a világra. Ezt egyre többen felismerik, és használni akarják. Nekünk azonban értéket kell keresni, közvetíteni, vagy adott esetben tudni kell nemet mondani.

  1. Csapatban vagy egyénileg szeretsz dolgozni?

Nagyon szeretek csapatban dolgozni, egyrészt mert sokkal változatosabb, néha kiforrottabb ötletek tudnak születni, ha többen gondolkoznak együtt egy megoldáson, projekten, másrészt mert a tudás átadást én személy szerint nagyon fontosnak tartom. Mióta az eszemet tudom tanár akartam lenni, biztosan azért, mert gyerekként sokat ültem bent (matematika-fizika szakos!:) édesanyám óráin, de a 90-es évektől édesanyám már mantrázta az okokat, hogy miért ne menjek tanárnak – annak ellenére, hogy ő a pályafutása végéig kitartott, lelkiismeretes volt, és mind szakmailag mind emberileg nagyon megbecsülték. Visszakanyarodva: amikor csapatban dolgozunk és a juniorok is bevonódnak, sok lehetőség van arra, hogy tanítsuk, tanítva segítsük őket ezen a pályán, hogy alakítsuk a PR-hoz való hozzáállásukat, bővítsük szakmai tudásukat.

5. Virtuális vagy személyes meeting?

Szerintem mindkettőre szükség van, és kiegészítik egymást. A virtuális nagyon jó eszköz, amikor hetente tartunk státuszt olyan ügyféllel, akinek a székhelye földrajzilag nagyon távol esik tőlünk, de egy idő után – úgy félévente – ilyenkor is szükség van a személyes találkozásra, ezt a fajta kapcsolatot nem tudja teljes érvényűen pótolni egy online chat megbeszélés. A karantén időszak alatt nagyon jól kialakultak az online/virtuális szolgálati utak, eszközök, kifejezetten üdvözítő, hogy a meetingekre való utazással nem telik el annyi idő. Ugyanakkor meg kell találnunk az arany középutat és megfelelő arányban használni az offline és online eszközöket.

6. Mik a legnagyobb tanulságai a COVID időszaknak?

Hogy a vezetésen és a csapaton, a közös értékrendszeren és gondolkodáson múlik minden. Hogy a PR létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen. Hogy ha rugalmasan és pozitívan állunk a felmerülő kérdésekhez (és nem problémaként kezeljük ezeket!), akkor mindig van megoldás.

7. Home office vagy iroda?

A Salt a kezdetektől szakmai műhelyként működik, és ez akkor sem változott, amikor 2018-ban a cég 22 főre bővült, és megalakult a négy divízió: kreatív, pr, social, account. A személyes együttgondolkodás, az ötletek, a gondolatok megosztása napi szinten jellemző a csapatra. Ez a hozzáállás teszi vonzóvá az ügyfelek számára is a velünk való közös munkát, hiszen több területet látunk át stratégiailag, összefüggéseiben. Ilyen szempontból a közös, személyes, szakmai eszmecserék, ötletelések csak rövid távon oldhatók meg online formában, mindig is szükség lesz az offline térre. Azt gondolom, hogy itt is meg kell találnunk az arany középutat, valamiféle hibrid megoldást, hiszen egy stratégia elkészítése, a tanácsadás, a sajtóanyagok, szövegek írása történhet otthonról is, sőt általában ezekben könnyebb elmélyülni, hatékonyabb a munkavégzés csendben, távol az iroda zajától. De meg kell találni a lehetőséget, teret kell adni a közös offline találkozásokra, brainstormingokra, a közös együttgondolkodásra, arra, hogy a munkatársak más formában is kapcsolódni tudjanak egymáshoz és a cégfilozófiához.

MEGOSZTÁS