Ismerd meg az elnökséget – Sztaniszláv András – elnök

215

Ismerd meg sorozatunkban az MRPSZ elnökségét, az etikai és felügyelőbizottsági tagjait szeretnénk nektek bemutatni. Mindenki kapott pár kérdést és arra kértük, hogy válaszoljanak rá. Fogadjátok szeretettel Sztaniszláv András válaszait.

  1. Mit mondanál egy fiatalnak, miért válassza a PR szakmát?

Ha belátja, hogy a kommunikáció (személyes és szervezeti szinten is) egyre fontosabb az előttünk álló világban; ha szeret tanulni és új dolgokat megismerni – akkor a PR szakmán keresztül óriási hatást, befolyást fog tudni gyakorolni arra, hogy milyen környezetben fogunk élni. Ha ez izgatja, mozgatja, akkor köztünk a helye.

2. Mit tartasz a legnagyobb sikerednek a szakmában?

Én lassan két évtizede dolgozom a kommunikációs piacon, leginkább szabadúszóként, vállalkozóként. Sikernek tartom azt, amikor egy olyan csapatot tudok építeni, akikkel valami izgalmasat művelünk a piacon, mindeközben jól is érezzük magunkat. Siker az is, hogy nem csak az ügyfelekért, márkákért, civil ügyekért tudok tenni tanácsadóként, hanem a részt tudok venni a szakmám fejlesztésében is. És szakmai sikernek tartom azt is, ha két különböző partner a segítségemmel megismeri egymást, megérti a motivációit, mert a párbeszéd az együttműködés alapja. A vállalkozásaim, betöltött pozícióim csak eszközök mindehhez.

  1. Szerinted a mai világban mi a legnagyobb kihívás a PR-ben?

Két külön területen kell megfelelnünk:

  1. A kreatív iparágban, a jó történetek beazonosítása, “elmesélése”, terjesztése komoly kihívás; a technikai fejlődés a csatornák sokszínűsége nehezíti, a mesterséges intelligencia pedig könnyebbé teheti a jó megoldásokat. A vírus pedig a digitalizáció mellett újra előtérbe hozta az “embert”, ami a mi munkánk alapja
  2. A specializált szakterületek mellett generalistának is kell lennünk, megérteni az összes érintett, a szervezeten belüli érdekcsoportok, a társadalom, a gazdasági, a tudomány érdekeit, folyamatait és minél pontosabb insight-okat, tanácsokat kell tudnunk megfogalmazni a szervezetek vezetői számára.

Mindkettő nagy kihívás, de ez a fejlődés záloga, nem?

  1. Hogy élted meg 2020 első félévét?

Úgy fogalmaztam egy MPRSZ elnökségi ülésen, hogy mi legalább 4 szintjét éljük meg a válságnak:

  • A nagyon személyes részét: mit fogok enni, hogy fogok sportolni, hogy fog tudni tanulni a gyerekem
  • A szakmai feladatokat: meddig, milyen és mennyi munkám lesz
  • A vezetői feladatokat: aki ügynökséget, vagy kommunikációs csapatot vezet, az már üzleti számokért és más emberekért is felel
  • Egy szakmai szövetség vezetésében: nekünk az egész szakmánkért is aggódni, felelősséget vállalni és segíteni kell; ezért vállaltuk ezeket a tisztségeket.

Egyszóval nehéz volt, sok kihívással, ugyanakkor most lehetett kipróbálni rengeteg újító megoldást, kríziseket kezelni, új célokat és szokásokat bevezetni – ez pedig kifejezetten izgalmas volt

5. Virtuális vagy személyes meeting?

Célfüggő. Sok olyan meetingen voltam korábban, ahol a személyes találkozás nem volt indokolt, ezeknél jelentősen nőtt a hatékonyság a virtuális megbeszélések elterjedésével. Vannak olyan esetek (pl brainstorming, bizalmas témák, vagy általános networking), amiknél kifejezetten hiányzik a személyes találkozó, nehezebb fenntartani a jó kapcsolatot.

  1. Mik a legnagyobb tanulságai a COVID időszaknak?

Lehet és szabad hibázni, gyengének lenni. A vírus, a bezártság, a kiszámíthatatlanság mindenkinek kihívás, előbb vagy utóbb meg kell küzdeni vele. A problémákat nem kell asztal alá söpörni, hanem lehet róla beszélni. Ez igaz a magánéleti és a munkakapcsolatokra, de a márkák érintettekkel való viszonyára is. Szakmai szinten pedig egyértelmű, hogy megerősödött a digitalis megoldások iránti igény, a belső csapattagokkal való kommunikáció, a párbeszéd és a krízishelyzetekre való felkészülés fontossága. Kár, hogy ezt csak a nagy válságok hozzák felszínre.

  1. Home office vagy iroda?

Én egyértelműen home office, a nemzetközi projektjeim jelentős részében is otthonról (kávézóból, coworking office-ból, parkból) dolgozom. Azt viszont látom, hogy az ügynökségi csapatmunkában sokat számít az élő kapcsolat: bizonyos, a gyors egyeztetéseket igénylő munkafolyamatokat sokkal hatékonyabban el lehet végezni és csapatépítés szempontjából is jobb egy közös ebéd, mint egy online társasjáték. Igyekszünk megteremteni a lehetőséget mindenhez és a csapat saját döntése, hogy mikor melyik helyszínt/módszert választják.

MEGOSZTÁS