A vállalatok jelentősen csökkentették a marketing-kommunikációs költéseiket a járvány miatt, a PR/kommunikációs szektor az egyik legjobban érintett a válságban.
Kutatás 61, a Közép-Kelet Európai régióban működő kommunikációs cég online megkérdezésén alapul, melynek eredményeit mutatja be az alábbi riport. A felmérés ideje: április 21.-május 5.
Legfontosabb megállapítások:
- A koronavírus-járvány jelentős negatív hatással van a régió cégeinek működésére, mintegy kétharmaduk kényszerült tevékenységük csökkentésére.
- Az egyik legnagyobb aggodalom az, hogy elveszíthetnek éves megbízásokat. Kétharmaduk jelezte, hogy késéssel számítanak az ügyfeleik kifizetéseiben, és egyharmaduk mondta, hogy elbocsátásokra kényszerülnek vagy pénzügyi segítségre lesz szükségük.
- A járvány alatt az ügyfelek által két legjobban keresett szolgáltatás a Vállalati Kommunikáció (77%) és a Válságkommunikáció (67%), míg kevésbé igényeltek a Közügyek (Public Affairs) és a Consumer/Brand Marketing.
- Az ügynökségek válság miatt kieső, várható bevételcsökkenése 10 és 50 százalék között van, kétharmaduk számol ilyen mértékű csökkenéssel.
- A megkérdezett ügynökségek többsége azt várja, hogy a válság mérséklődni fog az év végére, és 2021-re visszatérhetnek a korábban megszokott ügymenethez. Ugyanakkor a cégek negyede csak 2021 közepére várja a helyreállást, 16% pedig még későbbre.
- A túlnyomó többség (77%) szerint az ügyfeleik inkább a PR/kommunikációra fognak koncentrálni, és nem pedig a hagyományos hirdetési szolgáltatásokra.
- A válság negatív hatásai ellenére az ügynökségek 80 százaléka azt jelezte, hogy az innovációjukat növelte, ösztönözte az alkalmazkodás a hirtelen megváltozott környezethez, és innovatív új módszereket és szolgáltatásokat terveznek fejleszteni.
Az anyag letölthető az alábbi linkről: