A PR szakmában is lemaradás tapasztalható a női vezetők arányában

1270

A PR szakma kétharmada nő, a vezetőknél viszont épp fordított az arány – hívta fel a figyelmet a Magyar Public Relations Szövetség nemzetközi tanulmányokra hivatkozva a nőnap kapcsán.

A PR iparágról elmondható, hogy mind az USA-ban, mind Európában jellemzi a női dominancia. Azonban annak ellenére, hogy ezen a területen többségében nők dolgoznak, a vezetői pozíciókat mégis túlnyomórészt férfiak töltik be. Még az olyan észak-európai országokban is felfedezhető ez a jelenség, ahol a nemek közötti esélyegyenlőség a vállalati kultúrák szerves részévé vált.

„Az elmúlt évtizedek alatt sokat formálódott a Public Relations szektor jellege, a vállalatok, intézmények tudatos kommunikációjának jelentősége pedig különösen megnőtt a Covid-19 járvány idején. Az átlagosnál több hölgy dolgozik ebben a szakmában mind globálisan, mind hazánkban, példát mutatva ezzel a többi szektor számára is. Bár a kommunikációs feladatok akár állandó jelenlétet igényelnek a felgyorsult digitális világunkban, ezen a területen sok példát találunk az atipikus munkavégzésre, távmunkára, amely segítheti a nők gyermekvállalását, az itt dolgozók családalapítását.  A jó tendenciák mellett azonban még lemaradás tapasztalható a női vezetők arányának területén. Az MPRSZ célja többek között, hogy felhívja a figyelmet a jó gyakorlatokra, és elősegítse a sikeres női karrierutakat a magyar kommunikációs szakmában.” – mondta el Bánhegyi Zsófia, az MPRSZ alelnöke.

Bánhegyi Zsófia

Nem titok az, hogy a globális PR iparág mozgatórugói a nők, hiszen a PR-szakemberek kétharmada nő. Mégis, elsöprő többségben dolgoznak férfiak igazgatótanácsi, ügyvezetői pozíciókban. A Global Women in PR (GWPR) által 2020-ban végzett globális kutatás eredménye is rávilágít arra, hogy jelenleg mekkora a nemek közötti szakadék a szektorban.

A PR vállalatok igazgatótanácsait továbbra is a férfiak dominálják (64%), annak ellenére, hogy a PR szakemberek 2/3-a nő. A megkérdezettek 89% -a véli úgy, hogy még többet kell tenni annak érdekében, hogy a nők nagyobb teret kapjanak a szakmában.

A válaszadók 66% -a gondolja azt, hogy a nők karrierépítésében nagy szerepet játszanak a senior női példaképek. Továbbá 79% -uk kiemelte, hogy a nők részvétele a döntéshozásban javítja a vállalat kreativitását, a megkérdezettek 72%-a szerint pedig a hatékonyságot is elősegíti, ugyanakkor sajnos a megkérdezettek több mint negyede szerint jelentős a különbség az azonos pozíciókban dolgozó nők és férfiak fizetése között.

Hasonló következtetésre jutott a Quadriga Egyetem „Women in PR” kiadványa is. A nőkkel szembeni sztereotípiákról, a karrierutakról, a munka és magánélet egyeztetéséről rövid írásokat olvashatnak a téma iránt érdeklődők. A tanulmánykötet ingyenesen letölthető, mert a szerkesztők célja is az volt, hogy a tanulságok minél szélesebb körbe eljussanak és felhívják a figyelmet az egyenlőtlenségekre, kihívásokra.

“Szerencsére magyar viszonylatban a vállalati kommunikációs területeken, valamint az ügynökségek élén is sok a női vezető. A mi szakmánk felelőssége kettős, hiszen példát is kell mutatnunk és felelős gyakorlatra tanítanunk a megbízói, tulajdonosi oldalt. Úgy gondoljuk, hogy a PR szektornak példát kell mutatnia az egyenlőség előmozdításában, amiben nagy szerepet játszanak a különböző szakmai szervezetek is, mint például szövetsegünk, az MPRSZ.” tette hozzá Szányi Gabriella, MPRSZ alelnök.

Szányi Gabriella

A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ)

A magyarországi PR szakma érdekképviseleti, szakmafejlesztő és szolgáltató szerve. A szövetség 1990-ben alakult, közel 100 tagja között szabadúszók, ügynökségi munkatársak, vállalati kommunikációs csapatok, valamint egyetemi oktatók és társadalomkutatók is megtalálhatók.

Az MPRSZ a PR-szakemberek érdekvédelmét nemzetközi szinten ellátó, a közönségkapcsolati munka elismertségének növelésén munkálkodó szervezet. Tagjai és elnöksége kiállnak a fenntartható fejlődés, az üzleti etika és a társadalmi felelősségvállalás fontossága mellett, tevékenységük során pedig törekednek rá, hogy az együttműködésre törekvő, transzparens kommunikáció a versenypiaci gyakorlatban is megvalósuljon. Az MPRSZ határozottan fellép az ezeket az irányelveket korlátozó intézkedések ellen és szakmai rendezvényekkel, állásfoglalásokkal, képzésekkel, illetve kiadványokkal támogatja a Public Relations területe iránt érdeklődők fejlődését.

Az MPRSZ szakmai munkáját tagozatok (Employer Branding-, Kríziskommunikációs-, Digitális-, és Public Affairs tagozat), valamint Etikai Bizottság segíti. A szövetség a PR Excellence Hungary és az Employer Branding Award elnevezésű nívós szakmai elismerések hivatalos odaítélője. Az MPRSZ az International Communication Consultancy Organisation (ICCO) tagja, valamint stratégiai partnere a Chartered Institute of Public Relations (CIPR) és az International PR Association (IPRA) szervezeteknek is.

MEGOSZTÁS