Hogyan mérhető az Employer Branding folyamat? Mérjük meg magunkat!

2256

A Magyar Public Relations Szövetség Employer Branding Tagozata cikksorozatot indított a HR Portálon, Employer Branding témában.  A cikkeket változtatás nélkül mi is közzétesszük az MPRSz honlapján. A téma újabb írása következik:

kep-1_kpiŐszindító sorozatunkban az Employer Branding folyamathoz kapcsolódó mérhetőség kérdéskörét vizsgáljuk. Megnézzük, hogyan lehet visszamérni és ellenőrizni a munkáltatói márkaépítési stratégiánk eredményeit.
A vezérigazgatók, ügyvezetők, pénzügyi igazgatók, a sales és más egyéb szakterületeken dolgozó döntéshozók közös nyelve a számok, a költségek, a kimutatható haszon. Jogos elvárás, hogy ezeket a projektgazda ki is tudja majd mutatni. Az Employer Branding vállalaton belüli megítélését és gazdasági hasznát speciális, a folyamathoz kapcsolódó KPI-ok segítik. Összefoglalunk néhány, tapasztalatunk szerint bevált, a vállalatok által használt mutatót, melyek hasznosak munkánk szempontjából. Ezeket a KPI-okat a Magyar PR Szövetség Employer Branding tagozatának vállalati munkacsoportjával közösen határoztuk meg.

Miért szükséges mérhetővé tennünk és megmutatnunk a munkáltatói márkaépítési folyamatot és annak eredményeit?
A legfontosabb az alap mutatók meghatározása, kiinduló helyzetben való lemérésük és rögzítésük. Cégenként eltérő fontossággal bírhatnak bizonyos számok, azok körét tehát mindenkinek az adott vállalati környezetben szükséges definiálnia.
Egyes KPI-oknál érdemes lehet akár már a negyedéves kontrollszámokat is figyelemmel kísérni, de amennyiben egy komplett Employer Branding stratégia felépítéséről beszélünk, a mért eredmények minimum 12 hónap után adnak átfogó és hiteles képet az egész folyamatot illetően.
Tanácsadói tapasztalataink szerint – összehasonlítható adatok nélkül a HR-COM tevékenység nem válik igazán kézzelfoghatóvá. Így más döntéshozó területek könnyen mondhatják, hogy nincs konkrét eredmény, erőfeszítéseink csak szubjektív megítélés alapjául szolgálhatnak.

Az Employer Branding HR mérőszámait érdemes a következőkre összpontosítani:

*fluktuáció mérése: havi vagy kumulált százalékban (általában éves időszakra)
*minőségi felvételek (quality per hire – munkaviszony hossza, pályázatok száma)
*minimum short list létszám, pótlás – ideje (time to hire), a döntési folyamat időtartama,
*a döntés és az ajánlat kiadása közti időtartam, kiadott ajánlatok visszamondások aránya,
*toborzási költségek alakulása (cost per hire, össz. hirdetési, kiválasztási tesztek, AC-k költsége)
*belső ajánlások számának és beválásának alakulása
*belső mozgások alakulása (karrierlépcsők vertikális vagy horizontális irányba)

KPI-ok a belső-kommunikációs területen
A munkáltatói márkaépítés belső kommunikációs oldalát figyelembe véve a teljesség igénye nélkül az alábbi lehetőségeket vehetjük számba a szakterület mérésével kapcsolatban:

*Belső újság kiadásainak száma / Megírt cikkek száma
*Belsős rendezvények száma / Belső közlemények száma
*Lefordított anyagok/cikkek száma
*Intranet (használati idő mérése)
*Facebook (dolgozói like-ok száma, dolgozói hozzászólások száma, vállalati moderálások száma, követő dolgozók száma)
*Megnyitott dolgozói mailek száma
*Karrier oldal egyes menüpontjainak látogatottsága, visszafordulási arány stb.
*Kérdőívezés belső kommunikációhoz (érthetőség, elérhetőség, vizualitás, CSR, informáltság…)
*Kérdőívek rendezvényekhez és azokból levezethető mérőszámok

kep-2_kpi

Konklúzióként a következőket állapíthatjuk meg és ajánljuk a felelős szakemberek figyelmébe:
*Az Employer Branding folyamat megkezdése előtt fel kell mérni a cég és az Employer Branding számára legfontosabb KPI-okat.
*A kiinduló értékek folyamatos és objektív monitorozásával mind a fejlődés mind a tennivalók, mind pedig egy pozitívan alakítható tendencia kirajzolódik, mely számos témában segítheti láthatóvá tenni az EB szakmai és a gazdasági hasznosságát a vállalat szempontjából.
*Ennek hiányában sem a folyamat hatékonysága sem a befektetett anyagi, szakmai és munkaerő energia megtérülése nem lesz követhető.

Hogy néz ez ki a gyakorlatban?
A tavalyi évben a Generali Biztosító Zrt. az itt található a pályamunkávalnevezett és nyerte el az Employer Brandig Award 2015 díjat. A nyilvános prezentáció végén található egy kiváló minta a KPI-ok kimutatására a munkáltatói márkaépítés folyamatban.

Az idei pályázati felhívást itt olvashatják.

Kádár Balázs
Managing Partner – Bindermann The Employer Branding Company
MPRSZ Employer Branding Tagozat vezetője

Takács Szabolcs
Senior Partner – Bindermann The Employer Branding Company
MPRSZ Employer Branding Tagozat, Stratégiai tanácsadó

A cikk eredeti verziója elérhető itt.

MEGOSZTÁS